Jak podaje Izba Gospodarki Elektronicznej, 8 na 10 osób robiących zakupy przez Internet dostrzega problemy w działaniu sklepów internetowych i nie jest do końca usatysfakcjonowanych zakupami online. To bardzo duża liczba, biorąc pod uwagę fakt, że zakupy przez Internet robi już 60 proc. polskich Internautów*. Ubiegły rok był szczególny – konsumenci, zmuszeni do przeniesienia zakupów do sieci, zwiększyli ruch w eCommerce i przede wszystkim otworzyli się na zakupy za pośrednictwem Internetu. Jak wynika z poprzedniej części naszego e-zakupowego raportu, niemal połowa internetowych konsumentów zaczęła częściej kupować online w czasie pandemii, wielu nawet znacznie częściej. Są to więc klienci w miarę nowi, mniej przyzwyczajeni do tej formy zakupów, a więc zwracający większą uwagę na wszelkie uciążliwe elementy. Warto pamiętać, że odpowiednio zaprojektowana strona wspomaga proces zakupowy i pozwala na intuicyjne poruszanie się po niej nawet osobom, które nie są biegłe w e-zakupach - mówi Rafał Gadomski, CEO Advox Studio, software house’u z główną siedzibą w Poznaniu i oddziałami w Europie, który zrealizował ponad 120 projektów sklepów internetowych.
Ponad ⅓ e-konsumentów zaplanowała zakupy na najbliższy Black Friday
Ponad połowa respondentów specjalnie czeka z zakupami na promocje i święta zakupowe, jak np. przypadający w ostatni piątek listopada tego roku Black Friday, ale większość tylko w przypadku drogich produktów. Mniej niż połowa badanych przyznaje, że skorzystała kiedyś z ofert promocyjnych z okazji Black Friday, aż ⅕ nie jest w stanie sobie tego przypomnieć. W tym roku czarnopiątkowe zakupy planuje ponad ⅓ badanych. Blisko połowa jeszcze nie podjęła decyzji.
Black Friday w e-sklepach czy stacjonarnie?
Chociaż Black Friday powstał z myślą o sklepach stacjonarnych, a sklepy internetowe mają swój przypadający trzy dni później Cyber Monday, wygląda na to, że w Polsce zwyczaj ten przyjął się przede wszystkim w Internecie. Mniej niż 9 proc. respondentów uważa, że sklepy stacjonarne oferują lepsze czarnopiątkowe promocje. Zdaniem ¼ na równie dobre promocje można trafić zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i internetowych, a 36 proc. jest zdania, że sklepy internetowe w tym wypadku wygrywają. Spośród osób, które korzystają z czarnopiątkowych promocji, ponad 60 proc. robi zakupy zarówno w sklepach internetowych, jak i stacjonarnych. Tylko przez Internet robi zakupy ⅓ respondentów.
Rabat na kolejne zakupy i punkty lojalnościowe nie zachęcają do zakupów
W odpowiedzi na prośbę o uszeregowanie promocji od najbardziej do najmniej zachęcających do zakupów najwięcej osób na pierwszym miejscu wskazało obniżki cen. Na drugim miejscu znalazły się dodawane do zamówień gratisy, a na trzecim darmowa wysyłka. Jako czwarty badani najczęściej wskazywali rabat na kolejne zakupy. Najmniej atrakcyjną zachętą do zakupów są punkty lojalnościowe.
Black Friday 2020 był zdecydowanie lepszy od wcześniejszych edycji. Według danych różnych platform zakupowych wartość transakcji w sklepach zwiększyła się o 53 proc., a globalna sprzedaż osiągnęła wartość 270 mld dolarów - komentuje Rafał Gadomski, CEO Advox Studio - Tamta edycja nauczyła nas, by w zanadrzu mieć kilka planów do wykorzystania w zależności od sytuacji, która zapewne do ostatniej chwili nie będzie znana. Czy centra handlowe będą otwarte? Jak rozwinie się sytuacja na świecie i jakie będą nastroje społeczeństwa? Jedno jest pewne - nawet najlepsza strategia marketingowa nie zadziała bez podstawy, jaką jest dobrze działająca platforma eCommerce. Przed rozpoczęciem opracowywania strategii promocji, ustalania wysokości rabatów oraz typowania produktów warto więc zacząć od priorytetu – optymalizacji strony.
Polacy nie ufają reklamom, ale to z nich czerpią wiedzę o ofertach sklepów
Intuicyjna strona internetowa ma bardzo duże znaczenie dla powodzenia e-biznesu - już niemal ⅓ kupujących zwraca na to uwagę przy podejmowaniu decyzji o wyborze oferty konkretnego sklepu, jak wynika z drugiej części raportu Advox na temat zwyczajów e-zakupowych Polaków. Najwięcej osób kieruje się ceną produktu oraz szybką i przewidywalną dostawą - odpowiednio 61 i 60 proc. badanych. Już ponad 40 proc. osób zwraca również uwagę na dostępność wielu opcji płatności.
Zaledwie w przypadku niecałych 10 proc. na wybór sklepu wpływa odpowiednio dopasowana reklama. Trudno się dziwić, skoro aż 43 proc. respondentów nie ufa reklamom w Internecie, a 34 proc. nie umie odpowiedzieć na to pytanie. Wyskakujące na stronach www reklamy są też najbardziej irytującym elementem zakupów online dla blisko 40 proc. badanych. Jednocześnie ponad ⅓ osób przyznaje, że właśnie z reklam na stronach czerpie wiedzę o ofertach sklepów internetowych.
Social media to źródło informacji o ofertach dla niemal połowy e-konsumentów
W Polsce z mediów społecznościowych korzysta 25,9 mln osób, a więc blisko 70 proc. populacji naszego kraju**, co znajduje swoje odbicie również w eCommerce - już niemal połowa internetowych konsumentów o ofertach e-sklepów dowiaduje się z reklam w social media. Blisko 40 proc. polega na poleceniach rodziny i znajomych. Dla ¼ źródłem wiedzy o nich są maile reklamowe. Mimo braku zaufania do reklam, dla ponad 70 proc. respondentów oferty dopasowane do ich zainteresowań i potrzeb stanowią zachętę do podjęcia decyzji o zakupie. Blisko ¾ badanych zwraca również uwagę na recenzje produktów publikowane na stronie sklepu.
Raport „Jak Polacy korzystają ze sklepów internetowych 2021” powstał na podstawie wyników badania zrealizowanego metodą CAWI przez firmę badawczą w dniach 13-20 września 2021 na grupie reprezentatywnej 1000 osób.
*https://eizba.pl/raport-co-ugryzie-e-commerce-21-wskazowek-dla-e-commerce-na-2021-rok/
*https://empemedia.pl/social-media-w-polsce-2021-nowy-raport/