Usługi kurierskie z dwukrotnym wzrostem w ostatniej dekadzie. Branża spożywcza i gastronomiczna z impetem wkracza do Internetu - w 2021 6,5 tys. firm weszło do online’u
Sektory spożywczy i gastronomiczny dynamicznie rozwijają działalność online - tylko w 2021 r. niemal 4 tys. sklepów spożywczych oraz 2,5 tys. lokali gastronomicznych dodało do podstawowej działalności w KRS kod oznaczający sprzedaż przez Internet, która współcześnie staje się standardem. Przekłada się to na dynamiczny rozwój sektora usług kurierskich. Jednak tutaj dominują małe i jednoosobowe działalności, z których większość boryka się z problemami finansowymi. Z analizą tego, jak poszczególne branże zmieniły się i przeszły transformację cyfrową w ciągu ostatnich dwóch lat, można zapoznać się w najnowszym e-booku polskiego software house’u Advox Studio, specjalizującego się w eCommerce.
2022-04-11, 09:37

Ostatnie dwa lata były bardzo trudne dla branży gastronomicznej. Wielu przedsiębiorców, by ratować się przed stratami i bankructwem, zdecydowało się na poszerzenie swojej oferty o sprzedaż jedzenia na wynos i w dostawie. Tylko w 2021 r. 2,5 tys. właścicieli gastronomii dodało do swojej głównej działalności w KRS kod branżowy oznaczający sprzedaż przez Internet, jak wynika z nowej analizy przeprowadzonej przez globalną wywiadownię gospodarczą Dun & Bradstreet. Ta strategia do pewnego stopnia okazała się skuteczna - w ubiegłym roku mimo trudnego czasu w KRS przybyło 3 tys. lokali gastronomicznych. Jednak w pierwszym kwartale 2022 r. liczba ta nie zwiększyła się.

¾ firm gastronomicznych jest w złej kondycji finansowej

Niestety kondycja finansowa branży uległa pogorszeniu - w marcu 2022 r. aż 78 proc. firm znajdowało się w złej lub bardzo złej kondycji finansowej. Z pozostałych 22 proc. kondycję zaledwie 3,7 proc. można określić jako bardzo dobrą. W najgorszej sytuacji są firmy cateringowe - liczba tych w złej lub bardzo złej kondycji finansowej w ciągu roku wzrosła z 60 proc. do ponad 77 proc. Oznacza to, że aż ⅔ z nich odczuwa obecnie mniejsze lub większe problemy finansowe. W opinii Dun & Bradstreet wynika to z ograniczeń w organizacji wesel, imprez i różnego rodzaju zgromadzeń. 

Rynek gastronomiczny w Polsce pozostawał w dobrej kondycji przez ponad 10 lat, a jego wartość rosła - komentuje Rafał Gadomski, CEO Advox Studio, software house’u z główną siedzibą w Poznaniu i oddziałami w Europie, który zrealizował ponad 200 projektów sklepów internetowych - Przed marcem 2020 dostawa stanowiła mniej niż 10 proc. obrotów lokali gastronomicznych. W 2020 r. wartość branży spadła aż o 32 proc., a dostawy szybko stały się dla wielu miejsc jedynym źródłem przychodów. Teraz możliwość dostawy to w zasadzie standard, konsumenci cenią sobie wygodę tego rozwiązania. Firmy łączą ten trend z q-commerce i starają się oferować klientom jak najszybszy dowóz zamówień. Kryzys sprowadził więc na gastronomię ogromne problemy, ale jednocześnie stał się szansą na rozwój. To dotyczy zresztą wielu branż, o których szczegółowo piszemy w naszym opracowaniu na temat tego, jak pandemia wymusiła transformację cyfrową. 

Jedną z branż, które w ciągu ostatnich dwóch lat bardzo rozwinęły działalność w Internecie, jest branża spożywcza. Według analizy KRS od Dun & Bradstreet to właśnie sklepy spożywcze najczęściej dodawały do swojej podstawowej działalności kod PKD oznaczający sprzedaż przez Internet - w sumie blisko 4 tys. firm tylko w 2021 r. 

W branży kurierskiej w dobrej sytuacji finansowej są tylko duże i znane firmy

Dynamiczny rozwój dostaw i sprzedaży internetowej przełożył się na rozwój branży kurierskiej. Według Dun & Bradstreet liczba firm kurierskich, która w ciągu ostatniej dekady i tak zwiększyła się dwukrotnie, w ciągu ostatnich dwóch lat rosła w tempie dwucyfrowym. Obecnie w tym sektorze jest zarejestrowanych 7,5 tys. podmiotów. 

W 2020 r. wzrost wolumenu dostarczanych paczek wyniósł 44 proc., przychody firm kurierskich wzrosły o 1,7 mld zł w stosunku do 2019 r., a wartość rynku przesyłek pocztowych osiągnęła 11,5 mld zł. Paczkomaty - nie tylko InPostu, bo własną sieć maszyn do odbioru paczek rozwijają również Poczta Polska, Allegro, PKN Orlen czy Aliexpress - stoją już niemal na każdym zakręcie. Obecnie firmy kurierskie mierzą się z nowym wyzwaniem, jakim jest rosnąca popularność q-commerce i konieczność zapewnienia odbiorcom jak najkrótszego czasu dostawy, co wymaga usprawnienia łańcucha dostaw i sieci logistycznych. Analitycy przewidują, że w 2023 r. wartość rynku pocztowego osiągnie 16,2 mld zł przy obsłudze ponad miliarda przesyłek rocznie - dodaje Rafał Gadomski, CEO Advox Studio.  

Jednak dynamiczny rozwój, jeśli chodzi o liczbę firm kurierskich, nie idzie w parze z dobrą kondycją finansową sektora, mniejsze lub większe kłopoty finansowe ma w sumie ¾ podmiotów. W dobrej sytuacji finansowej są firmy duże i znane, ale w branży dominują małe i jednoosobowe działalności i to one przede wszystkim borykają się z problemami

W najnowszym e-booku „Jak pandemia zmieniła rynek? Transformacja cyfrowa w wybranych branżach” przygotowanym przez ekspertów z branży eCommerce można zapoznać się z analizą sytuacji branż najbardziej zmienionych przez pandemię, szczególnie w zakresie transformacji cyfrowej. Eksperci wskazują również trendy, które będą kształtować sytuację i rynek w najbliższych latach. 

Dane cytowane w tekście pochodzą z badania Dun & Bradstreet przeprowadzonego w marcu 2022 r. Analizie poddano dane z rejestru KRS. W przypadku spółek prawa handlowego sytuacja finansowa firmy była oceniana na podstawie bilansu i rachunków wyników, natomiast w przypadku podmiotów nieprowadzących pełnej księgowości, co wśród sprzedawców detalicznych zdarza się dość często, oparto się na przychodach, kosztach i wyniku finansowym firmy. Główne czynniki wpływające na ocenę to wskaźnik płynności, zadłużenia, rentowności, zdolność finansowa, poziom zarejestrowanych przeterminowanych płatności oraz zarejestrowane wnioski o upadłość, lub postępowanie naprawcze, ogłoszenie upadłości, rozpoczęcie procesu likwidacji oraz negatywne sygnały prasowe.

KONTAKT / AUTOR
Anna Czajka-Kalinowska
691 476 903
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.