Od początku roku niemal 20 tys. polskich przedsiębiorców poszerzyło działalność o sprzedaż online. W ciągu ostatnich pięciu lat zrobiło tak już blisko 200 tys. firm. Najnowsze dane KRS
W Polsce działa obecnie ponad 250 tys. firm prowadzących sprzedaż przez Internet, jak wynika z nowej analizy KRS. W ciągu ostatnich pięciu lat niemal 200 tys. przedsiębiorców dopisało do swojej podstawowej działalności kod PKD oznaczający handel w sieci, z czego 19,6 tys. zrobiło to już w tym roku, a aż 120 tys. w 2021 r. Największy ich odsetek stanowią sklepy spożywcze. Według raportu Gemius zakupy spożywcze przez Internet robi już 35 proc. internautów, z czego ponad połowa zaczęła w ciągu ostatnich dwóch lat.
2022-06-13, 12:13

Od początku 2022 r. już 19,6 tys. przedsiębiorców zdecydowało się na poszerzenie swojej działalności o handel w sieci, dopisując do swojej podstawowej działalności odpowiedni kod PKD, jak wynika z analizy KRS przeprowadzonej na początku czerwca przez wywiadownię gospodarczą Dun & Bradstreet. Między 2018 a 2021 r. na ten ruch zdecydowało się 178 tys. przedsiębiorstw, z czego niemal 120 tys. w 2021 r. Firm, które od początku sprzedaż przez Internet miały zarejestrowaną jako główną działalność, jest obecnie w Polsce ok. 53 tys. Ogólna liczba polskich przedsiębiorców prowadzących handel w Internecie przekracza 250 tys. 

Te dane pokazują, jak wiele firm jest świadomych oczekiwań konsumentów i tego, jak kształtuje się rynek. Przedsiębiorcy, którzy uważnie obserwują trendy i wykorzystują je do budowania swojej konkurencyjności, już na starcie wygrywają z tymi, którzy ociągają się w transformacji cyfrowej. Według danych Gemius zakupy online robi już 77 proc. polskich internautów, w dodatku na rynku funkcjonuje coraz więcej młodych ludzi z tzw. generacji Z, którzy kontakt z Internetem mają od dzieciństwa. Całkowite zniesienie obostrzeń pandemicznych zapewne skłoniło część konsumentów do powrotu do zakupów stacjonarnych, jednak pomimo niewielkiego spadku udziału sprzedaży przez Internet sumarycznie sprzedaż detaliczna online w dalszym ciągu rośnie - w cenach bieżących w kwietniu 2022 r. była o 33,4 proc. wyższa niż w kwietniu 2021 r. - mówi Rafał Gadomski, CEO Advox Studio, software house z główną siedzibą w Poznaniu i oddziałami w Europie, który zrealizował ponad 200 projektów sklepów internetowych. 

Już ponad ⅓ internautów robi zakupy spożywcze online

Wśród 120 tys. firm, które w ubiegłym roku poszerzyły swoją podstawową działalność o sprzedaż internetową, największy odsetek stanowią firmy z sektora handlu hurtowego i detalicznego, natomiast ostatnie miejsce zajmuje administracja publiczna. Najczęściej kod PKD oznaczający handel internetowy do swojej podstawowej działalności dodawały sklepy spożywcze - w sumie aż 4 tys. tylko w 2021 r. Pandemia spowodowała gwałtowny wzrost rynku e-grocery - jak wynika z raportu Gemius, zakupy spożywcze przez Internet robi 35 proc. internautów, a ponad połowa z nich zaczęła właśnie w ciągu ostatnich dwóch lat. 

Nie jest to zaskakujące - transformacja cyfrowa w przypadku sektora handlu hurtowego i detalicznego jest najłatwiejsza i najszybsza do przeprowadzenia. Jest również coraz bardziej wymagana z uwagi na wzmożoną konkurencję - komentuje Rafał Gadomski, CEO Advox Studio - Zamawianie artykułów FMCG przez Internet, do czego Polacy jeszcze w 2019 r., podchodzili niechętnie, jest coraz częściej oferowane i wybierane przez konsumentów, zgodnie z trendem convenience. Nie mogą za to cieszyć wyniki ostatniego sektora - administracja publiczna wciąż jest niechętna do działania przy wykorzystaniu kanałów online. Pandemia pokazała, że szereg spraw można załatwić przy pomocy nowoczesnych technologii - zdecydowanie się na tę formę w większym zakresie mogłoby rozwiązać szereg problemów. 

Sklepów internetowych najszybciej przybywa na Podlasiu

Sklepów sprzedających online w Polsce z roku na rok przybywa. Największy wzrost liczby zarejestrowanych w Polsce firm, które jako swoją główną działalność podają sprzedaż przez Internet, miał miejsce w 2019 r., kiedy przybyło ich aż 26,5 proc. Jak szacują eksperci z Dun & Bradstreet, ich liczba może w tym roku przekroczyć 55 tys. Najszybciej sklepów internetowych przybywa na Podlasiu - tylko w 2021 r. ich liczba wzrosła o 22 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Najwolniej przybywa ich w województwach podkarpackim i opolskim, natomiast w najlepszej kondycji finansowej są sklepy internetowe zarejestrowane w województwie małopolskim.  

Dane cytowane w tekście pochodzą z badań Dun & Bradstreet przeprowadzonych w połowie marca 2022 r. oraz na początku czerwca 2022 r.  Analizie poddano dane z rejestru KRS. 

KONTAKT / AUTOR
Anna Czajka-Kalinowska
691 476 903
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.